Idag på bussen satt två tjejer som inte kunde varit mer än 12 eller 13 år gamla precis bakom mig. Hörlurarna la på skrivbordet där hemma och av ren reflex lyssnade jag på deras samtal om något som lät som någon sorts utmaning. "Det är det som är det svåra, men jag lovar det fungerar verkligen" säger den ena med en extremt glad ton som om hon kommit på något livsförändrande. "Åh låter så kul, ska genast testa" säger den andra fascinerat. I den stunden slogs jag av en glädje för att de umgicks, pratades och bytte tips "irl" som man säger nu för tiden, att dom helt exalterat pratade om något magitrick eller dylikt. Mitt humör ändrades dock drastiskt när den första tjejen fortsätter konversationen med raderna "Ja! Nej men till och med Max har sett skillnaden. Sist vi hade sex sa han att jag äntligen blivit av med allt fett, fatta hur glad jag blev". Va? Nej! Hon är för ung för att bry sig om sånt, och, i min mening, att syssla med sex. Efter ett tag hade jag fått höra allt om den har nya bantningsmetoden, en helt absurd och skadlig "diet" som gick ut på att straffa sig själv vid hunger och nästintill bara dricka vatten. Jag hade reagerat om någon i min ålder beskrivit en diet som denna, hade protesterat och avskytt hur en människa väljer att göra så mot sin egna kropp. Men det värsta var nog ändå att de var flickor, flickor som inte ens genomgått hela puberteten och som fortfarande borde tänka på att leka lekar och inte något så absurt som detta. 
 
De var tolv och pratade som om detta var en skyldighet, att förvandla deras redan pinnsmala kroppar till bara en hög med ben. Hur tjejens kille hade uppmuntrat henne, hur hans "standard" var viktig för henne och hur hon var villig att skada sig för att uppnå det äcklade mig. Är det detta samhället har kommit till!? Väl i skolan stod en 4 timmar lång föreläsning på schemat, om sex och normer. Passande. Folk pratad om att traditioner styrde kvinnor att blidka män så blint. Något som vi borde överkommit för år sedan, vi bryter u traditioner hela tiden! "Det är en biologiskfaktor, det är det som skapade normerna!" Nej, vi skapade normer som inte har något att göra med biologiskafaktorer att göra, eller då har de där biologiska faktorerna skapat inkomstskillnaderna också? I så fall får ni gärna förklara för mig. "Enligt bibeln är..." Nej, samhället styrs inte efter någon heligskrift. Det är ignorant att bortse från alla de andra religioner som inte går efter bibelns ord. 
 
Varför skyller vi ifrån oss, när det betyder att vi försvarar något som endast skadar vårt redan haltande samhälle? Hur många stöttar egentligen dessa flickors beteende? Vem tycker det är nyttigt att de redan nu anpassar sig efter sjuka normer? När jag var 12 brydde jag mig inte om min kroppsform, jag brydde mig om att jag hade det där speciella pokemon kortet eller att jag hade lärt mig mima till en poplåt. Så vad hände? Hur kom det sig att barn inte kan vara just barn längre? Hur kommer det sig att skönhetsideal riktar in sig på någon som inte ens kan ta egna, riktiga beslut? Någon som inte ser konsekvenserna eller har upplevt hur världen är? Och var är föräldrarna? Är det bara jag som inte hänger med i hur tiderna förändras eller är det här sjukt? 

Kan någon förklara för mig vad som hänt, och hur detta kan vara nyttigt? För jag är på gränsen till att ge upp hoppet på detta normbaserade skitsamhället som existerar.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Webbadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback